مسئولیت صادر کننده چک وضمانت اجرایی انها

نوشته شده توسط:گروه وکلای سنا سنا | ۴ دیدگاه

وقت آن است دوباره به مسئولیت ایجاد کننده یک سند تجاری (چک) بپردازیم تا به خطرات احتمالی که ممکن است صادرکننده این سند را درگیر نمایدآگاهی یابیم

بند نخست- مسئولیت صادرکننده: به منظور سادگی کلام، مسئولیت صادر کننده را به صورت موردی و اختصاری به  می آوریم

وقت آن است دوباره به مسئولیت ایجاد کننده یک سند تجاری (چک) بپردازیم تا به خطرات احتمالی که ممکن است صادرکننده این سند را درگیر نمایدآگاهی یابیم

بند نخست- مسئولیت صادرکننده: به منظور سادگی کلام، مسئولیت صادر کننده را به صورت موردی و اختصاری به  می آوریم.

1-     صادر کننده را مسئول و مکلف به پرداخت وجه مندرج در چک می نماید.

2-      اصولاً دارنده ی چک بدون آنکه محتاج دلیل یا سند دیگری باشد به همان مبلغی که در متن چک قید شده از صادر کننده، بستانکار شناخته می شود.

3-      صادر کننده ی چک، متعهد و مسئول خواهد شد که در تاریخ صدور چک معادل وجه چک را در حساب بانکی خود نگه دارد و تمام یا قسمتی از آن را از حساب خود خارج ننماید.

بند دوم- ضمانت اجرا: در صورتی که صادرکننده به تعهد خود مبنی بر کارسازی چک عمل ننماید ممکن است یکی از اهرم های فشار ذیل یا تجمیع آنها در مورد وی توسط دارنده اعمال گردد:

1- صادر کننده ی چک در مورد عدم پرداخت وجه چک، دارای مسئولیت کیفری و مستوجب تعقیب کیفری با مجازات حبس، ممنوعیت از داشتن دسته چک (در مورد چک یا چکهای بلامحل با ارزش بیش از پنجاه میلیون ریال خواهد شد).

 2- صادر کننده ی چک را در فرض عدم پرداخت وجه چک در سر رسید آن و در صورت صدور گواهی عدم پرداخت، مسئول جبران خسارت تاخیر تادیه و خسارات و هزینه های دادرسی نسبت به دارنده ی چک خواهد نمود.

3- اگر صادرکننده ی چک، شخص حقوقی (شرکت یا موسسه یا سازمان) باشد برای مدیران و افرادی که چک را به مدیریت و نمایندگی از شخص حقوقی امضاء کرده اند علاوه بر مسئولیت کیفری، مستوجب مسئولیت تضامنی جهت پرداخت وجه چک و خسارات دادرسی و تاخیر تادیه خواهد بود.

4- نام شخصی که چک بلامحل صادر نموده در فهرست و بانک اطلاعاتی مربوطه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت و کلیه بانکهای کشور ، قابلیت شناسایی او را از این طریق خواهند داشت.

5- اموال صادر کننده ی چک بلامحل، حتی قبل از صدور حکم از طریق مرجع قضایی به عنوان تامین دلیل در معرض توقیف قرار خواهد گرفت.

6- دارنده ی  چک امکان خواهد داشت حتی بدون مراجعه به دادگاه، از طریق اجرای ثبت برای وصول وجه چک و توقیف اموال صادرکننده اقدام نماید.

4 نظر

  1. نظرات کاربران:

       Avari در ۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۱۶:۵۵:۵۵
    One of your warrbodes! ha ha! love it.Lovely post - love the story of how you got together with your man and thanks for sharing a slice of your life with the pics of your home. (love the nailpolish photo)

    نوشتن دیدگاه